گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
آسانسور های هیدرولیکی-قسمت 4 ۱۳۹۱/۳/۲

در برخي پروژه ها كه داراي طول مسير حركت طولاني مي باشند بعلت محدوديت هاي ناشي از حمل و نقل و جايگذاري جك در چاهك آسانسور ، جكهاي يك مرحله اي بصورت دو تكه ( 2PIECES  )  توليد و در محل پروژه بهم متصل مي گردند . با توجه به تصاویر زیر نحوه این کار مشخص است :

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com


نحوه استقرار و انتقال نيرو به كابين :

 انتقال نيرو به كابين به دو روش مستقيم ( DIRECT ) و غير مستقيم ( INDIRECT ) صورت مي گيرد .

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com

مستقيم ( DIRECT ) :

در روش مستقيم پيستون مستقيما به كابين متصل گرديده و سرعت و مقدار حركت جك همواره با حركت كابين برابر مي باشد . اين روش ساده ترين و ايمن ترين روش استقرار جك بوده و در آسانسورهاي باري با ظرفيت بالا و ساختمان هاي كوتاه معمولا از اين روش استفاده مي شود . محدوديت كاربرد آن ، در ساختمان هاي با كورس حركت بلند مي باشد كه مي بايست جكي به اندازه كورس حركت ساخته و در چاه آسانسور مستقر نمود . همين محدوديت موجب مي گردد كه از روش غير مستقيم استفاده شود .
اتصال جك به كابين در روش مستقيم به دو صورت امكان پذير مي باشد :
الف ـ جك مستقيما به زير كابين متصل مي گردد كه به آن مستقيم مركزي ( DIRECT CENTRAL )‌گفته مي شود ، در اين حالت از فضاي چاه آسانسور ، حداكثر استفاده براي كابين ميسر مي گردد . ليكن مي بايست جك هيدروليكي در زمين مدفون گردد .
ب ـ جك مستقيما به زير يوك بالاي كابين متصل مي گردد كه به آن مستقيم مركزي ( DIRECT SIDE ) گفته مي شود . در اين حالت مقداري از فضاي چاهك آسانسور صرف استقرار جك گرديده و فضاي كمتري براي كابين باقي مي ماند ليكن نيازي به كندن زمين و دفن جك نبوده ، ضمن اينكه جك كاملا در معرض ديد جهت بازرسي هاي دوره اي بوده و خوردگي و پوسيدگي سيلندر به لحاظ مجاورت با رطوبت و فعل و انفعالات شيميايي موجود در خاك منتفي مي گردد . 
 

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com

آسانسور هیدرولیکی با جک مستقیم

غير مستقيم ( INDIRECT ) :

در اين روش پيستون باعث حركت يك پولي گرديده كه اين پولي از طريق چند رشته سيم بكسل ( كه يك سر آنها به كابين و سر ديگر به كف چاله آسانسور مهار گرديده ) باعث حركت كابين مي شود . ضمن اينكه سرعت و حركت كابين نيز دو برابر خواهد شد از اينرو است كه اين روش به سيستم 2:1 معروف گرديده است ، لذا با استقرار غير مستقيم جك ، امكان استفاده از جكي با نصف طول تراول پديد ميايد كه اين امر موجب صرفه جويي اقتصادي در بسياري از پروژه ها مي گردد.


آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com

آسانسور هیدرولیکی با جک غیرمستقیم


از طرفي به لحاظ حفظ استانداردهاي ايمني ضروري است علاوه بر شير ايمني ( RUPTURE VALVE ) جهت مراقبت از شل شدن و پارگي سيم بكسل ها از سيستم پاراشوت نيز استفاده گردد . در روش غير مستقيم همواره جك كنار يا پشت كابين استقرار مي يابد .
در برخي پروژه ها با ظرفيت بالا و كابين بزرگ ضروري است چه در سيستم هاي مستقيم و چه غير مستقيم از دو جك براي اتصال و انتقال كابين استفاده گردد كه به آن روش زوجي ( DOUBLE )‌گفته مي شود .

پاور يونيت ( POWER UNIT ) :

آسانسورهاي هيدروليكي توانايي به حركت در آوردن كابين را از بخش نسبتا كوچكي بنام پاور يونيت دريافت میكنند كه در واقع مخزن فلزي محكمي است كه متعلقات بسياري در داخل و همچنين بر روي آن نصب گردیده است .

پاور يونيت در چند بخش زيرين مورد بررسي قرار مي گيرد كه عبارتند از :
  مخزن روغن ( تانك روغن )
  گروه شيرها
  موتور و پمپ هيدروليك
  لوازم و تجهيزات جانبي

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com

مخزن روغن  ( TANK ) :

ابعاد محفظه بر حسب ظرفيت و سرعت آسانسور متفاوت مي باشد و هر يك از سازندگان آسانسورهاي هيدروليكي در حدود پنج الي شش نوع ابعاد مختلف محفظه پاور يونيت را طراحي و ارائه نموده اند.  اين بخش به اين دليل محفظه پاور يونيت ناميده مي شود كه كليه روغن مورد نياز سيستم هيدروليك را در خود جاي ميدهد. پاور يونيت در روي پايه اي سوار بوده تا از رطوبت زمين دور بوده و تخليه روغن به سهولت ميسر گردد و همچنين داراي پوشش رنگ ضد زنگ هم مي باشد و با توجه به اهمیت حفظ کیفیت روغن هيدروليك ، داراي درب محكمي در قسمت شارژ روغن بوده كه در صورت بسته بودن مانع نفوذ گرد و غبار می باشد . در پائين ترين بخش پاور يونيت پيچ تخليه روغن تعبيه شده و معمولا داراي نشان دهنده مقدار روغن مي باشد . بعلت حجم زياد و سنگيني پاور يونيت دو قلاب در طرفين پاور يونيت نصب شده تا حمل و نقل آن بسهولت انجام گيرد . در داخل محفظه روغن پاور يونيت ، تعدادي پره هاي داخلي كه ابعاد و شكل آنها بصورت خاص طراحي شده ، قرار دارد تا از ارتعاش و ايجاد سر و صداي بيش از حد و همچنين كف كردن روغن برگشتي جلوگيري نمايد . علاوه بر تمهيدات ياد شده ، استقرار پاور يونيت بر روي ضربه گيرهاي لاستيكي نيز متداول مي باشد .


آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com


خصوصيات ضد كف روغن هیدرولیک 

در اثر حرکت و جریان یافتن  ، هوا با روغن مخلوط شده و ايجاد كف مي نمايد. با افزودن مواد ضد كف تا حدي اين مشكل برطرف مي شود. اين مواد كشش سطحي را در روغن كاهش داده و اجازه مي دهد كه ذرات هوا از روغن جدا شده و مجددا وارد هوا شوند . با توجه به آنچه كه اشاره گرديد درمي یابيم كه تميز نگهداشتن روغن و حفاظت از آن در برابر ذرات گرد و غبار و بخار آب بسيار حائز اهميت بوده و در عملكرد آسانسور هیدرولیکی اثر مستقيم دارند .

سازگاري مناسب بين پمپ و روغن

روغن استفاده شده بايستي با جنس قطعات پمپ سازگاري داشته باشد. برخي از روغنها كه داراي مواد افزودنی ضد استهلاك و يا ضد آتش مي باشند ممكن است كه به فلز روي ، منگنز ، كادميوم ، آلومينيوم ، مس و آلياژهاي برنج كاسه نمد ها و رنگ قطعات پمپ آسيب رسانده و آنها را مورد حمله شیمیائی قرار دهند .
با توجه به مطالب عنوان شده و مراجعه به جداول موجود، روغنهای زیر براي جكهاي هيدروليكي توصيه میگردند .
SHELL TELLUS T46 
   بهران هيدروليك T68
   پارس هيدروليك اتوماتيك 68
   پارس بابك ويژه 46

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com 

آسانسور-پله برقی - elevator- www.liftiran.com

گرد آوری : جمعی از دانشجویان رشته آسانسور دانشگاه علمی کاربردی- واحد کوشا
تدوین: تیم فنی لیفتیران

ادامه دارد...


بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |