گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
آشنائی با پله برقی -قسمت 3 ۱۳۹۱/۳/۳۱

پله برقی

مطالعه فنی پله برقی:
پله برقی ها بیشترین ظرفیت جا به جایی عمودی را در بین دستگاه های مشابه  نظیر آسانسور دارا می باشند . استفاده از این وسیله در اماکن عمومی ، مترو ها و ... عمومیت دارد.در اماکن عمومی می توان هدایت جمعیت را به سمت طبقات بالاتر با استراتژی خاصی به عهده پله برقی ها گذاشت . بسیاری از طبقات بالایی مراکز تجاری به دلیل عدم وجود پله برقی با تردد کمتری رو به رو هستند . امروزه به رغم قیمت اولیه بالای پله برقی ، حتی در مراکز تجاری دو طبقه نیز استفاده از پله برقی رایج می باشد .

با توجه به مقدمه فوق، می توان موارد زیر را نتیجه گیری کرد :

 - استفاده از پله برقی به عنوان سریع ترین راه کار جهت جا به جایی افراد در بین دو سطح می باشد .
 - مناسب ترین شیوه برای جا به جایی افراد حرکت پله برقی در یک جهت می باشد .
 - پله برقی هایی آسان تر مورد استفاده قرار می گیرند که بتوانند مسافر را به مکان آغازین حرکت برگرداندند .


در ادامه به بیان چند نکته و اصطلاح مهم در پله برقی خواهیم پرداخت .

D - عرض پله برقی :
 پله برقی ها معمولا در عرض های رایج 600 میلیمتر ، 800 میلیمتر و 1000 میلیمتر ساخته می شوند .لازم به ذکر است امکان ساخت پله برقی با عرض های 400 میلیمتر و 1200 و 1400 میلیمتر در شرایط خاص نیز میسر می باشد .

در جدول زیر نسبت قرار گیری افراد بر روی پله برقی با توجه به عرض پله درج شده است .

پله برقی

 



در مقایسه بین ظرفیت جا به جایی واقعی و و ظرفیت محاسبه شده، مشاهده می گردد که هیچ گاه این دو مقدار با یکدیگر مساوی نخواهند بود . دلیل این امر آن است که در واقعیت   پله برقی هیچ گاه با ظرفیت کامل خود حرکت نمی کند .

پله برقی

 مقایسه ظرفیت نامی و ظرفیت واقعی جابجائی پله برقی در یک ساعت

شیب پله برقی :

زاویه بین مسیر حرکت پله برقی با راستای افق را شیب پله برقی می گویند . معمولا پله برقی ها دارای شیب 30 درجه و 35 درجه می باشند . لازم به ذکر است طراحی و ساخت پله برقی خارج از این شیب ها نیز امکان پذیر است .
 طول افقی پله برقی با زاویه شیب 35 درجه کمتر از طول افقی پله برقی با زاویه شیب 30 درجه خواهد بود . طبق استاندارد EN – 115 زاویه شیب پله برقی در صورتی که ارتفاع پله برقی کمتر از 6 متر باشد نمی تواند کمتر از 35 درجه در نظر گرفته شود .


پله برقی


پله های افقی :

به تعداد پله هایی که به صورت افقی در قسمت پایینی و یا بالایی پله برقی قرار می گیرند ، پله های افقی یک پله برقی می گویند .
دلیل وجود چنین پله هایی جهت سهولت تردد افراد و مسطح شدن محل ورود و خروج می باشد. معمولا تعداد پله های افقی دو پله یا سه پله در نظر گرفته می شود .  توصیه می شود در مکانهای پر تردد مانند ایستگاه های مترو از پله برقی با سه عدد پله افقی استفاده شود .

طبق استاندارد EN – 115 ،در صورتی که زاویه شیب پله برقی 30 درجه باشد می بایست از 3 پله افقی یا بیشتر استفاده کرد .


پله برقی


روش های چیدمان پله برقی :

روش قرار گیری تکی ( Single  ) :
این روش چیدمان، عملی ترین و عادی ترین روش نصب پله برقی ها می باشد . در این چیدمان در صورتی که مسافر بخواهد از طبقه اول به طبقه سوم تردد کند مجبور است پس از خروج از پله برقی در طبقه دوم ، مسیری را طی نماید تا به پله برقی سرویس دهنده به طبقه سوم برسد .استفاده از این مدل چیدمان استراتژی خاصی را جهت انگیزه خرید به وجود خواهد آورد . این نوع آرایش پله بیشتر برای مکان هایی مناسب است که جهت حرکت افراد به یک سو باشد .در این مدل چیدمان، از آنجایی که حرکت مسافرین در طول ساختمان دارای وقفه می باشد ، در مجموع زمان رسیدن به طبقات نیز افزایش پیدا می کند .

پله برقی


چیدمان پله برقی به صورت ضرب دری ( crisscross )

این چیدمان به مسافرین این امکان را می دهد تا سریعترین حالت تردد بین طبقات را داشته باشند .از این چیدمان معمولا در فروشگاه های بزرگ استفاده می شود .


پله برقی


چیدمان پله برقی به صورت موازی (parallel  ) :

در صورتی که طراحی ساختمان اجازه دهد و فضای پا گرد کافی وجود داشته باشد از این چیدمان استفاده می شود . 
این چیدمان معمولا در پاساژ های کم تردد و یا لابی بعضی از هتل ها استفاده می گردد . در ساختمان هایی که طول ساختمان در راستای حرکت پله برقی باشد نیز از این مدل چیدمان استفاده می شود.

پله برقی



ادامه دارد...

<لیفتیران>

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |