گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
>> از آسانسور نترسید! ۱۳۹۱/۷/۱۴
بسیاری از مردم گمان می‌کنند هنگام از کار افتادن آسانسور،‌ می‌توانند به سلامت از آن خارج شوند. بیرون پریدن یا بالا رفتن از آسانسور به شدت غیر‌عاقلانه است. بسیاری از حوادث در حوزه آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می کنند خودشان از آسانسور خارج شوند.

در خيلي از ساختمان هاي كشور از آسانسورها به درستي استفاده و نگهداري نمي شود و اين موضوع نياز به فرهنگ سازي دارد و بايد آموزش را از مدارس شروع و به عموم افراد جامعه نيز در اين باره اطلاع رساني كرد.

به گفته یکی از کارشناسان سازمان آتش نشانی، حوادث آسانسور در تهران، سال 78 حدود 2652 مورد و در سال 88 حدود 2180 مورد بوده است. البته طي اين سال ها ده ها تن نيز قرباني و مصدوم شده اند.

براساس بررسي هاي صورت گرفته بيشترين حوادث آسانسورهاي ناايمن به حبس افراد، گير كردن لباس يا اعضاي بدن يا وسايل همراه آنان بين كابين و خارج از آسانسور، سقوط در چاهك، سقوط كابين از طبقات بالابه صفحه زيرين به دليل ضعيف بودن كابل ها، شكستگي قرقره ها يا ضعيف بودن سيم كابل، قطع برق و بي احتياطي مردم هنگام سوار شدن در آسانسورها است.

بهترين روش نيز بازديد هاي دوره اي از سوي شركت هاي سازنده و يا شركت هاي متخصص و مجرب است. چرا كه وقتي با يك شركت متخصص يا سازنده قرارداد منعقد مي شود آنها مسئول سرويس و نگهداري از آسانسور هستند و از وقوع اغلب حوادث احتمالي نيز جلوگيري مي شود.

بايد توجه داشت هيچ گاه بيش از ظرفيت تعيين شده از سوي شركت سازنده از آسانسورها استفاده نشود. چرا كه آسانسورها براساس وزن و يا تعداد مشخص طراحي و نصب مي شوند و چنانچه تعداد افراد و يا وزن آنها بيش از حد مجاز باشد موجب سقوط كابين و به دنبال آن بروز آسيب استفاده كنندگان مي شود.

هنگام سوار شدن در آسانسور نيز سعي كنيد اعضاي بدن، لباس و يا وسايل همراهتان بين كابين و ديوارها نماند. چرا كه به محض حركت كابين باعث قطع اعضاي بدن يا از بين رفتن لباس و وسايلتان مي شود.

هنگام نصب آسانسور سعي كنيد از شركت هاي مجاز و داراي تاييديه شركت استاندارد كمك بگيريد. زيرا متاسفانه تعدادي از شركت هاي بي مسئوليت و غيرمجاز به بهانه تحويل سريع و ارزان آسانسور قطعات كهنه و خراب شركت هاي ديگر را خريداري كرده و با كمي زرق و برق به مونتاژ يك آسانسور ديگر مي پردازند و آن را تحويل مشتري مي دهند. اين در حالي است كه باطن موتور و ترمز چنين آسانسورهايي دچار مشكل و ضعف است و به محض نصب بلافاصله خراب مي شود.

يكي ديگر از مهمترين عواملي كه در حوادث آسانسورهاي ناايمن گريبانگير مردم مي شود وجود كابين هاي داراي يك در است. اين آسانسورها يكي از ناايمن ترين آسانسورها هستند. در حال حاضر طبق قوانين شهرداري سازمان نظام مهندسي به هيچ يك از ساختمان هايي كه از چنين آسانسورهايي استفاده مي كنند، پايان كار نمي دهد، مگر اين كه ساختمان خارج از نظارت شهرداري يا آتش نشاني ساخته و فروخته شود.

به گفته کارشناسان، 90 درصد حوادث آسانسورها مربوط به محبوس شدن افراد در كابين است كه به طور معمول اين حوادث به خاطر نقص فني، ناقص بودن بازديدهاي دوره اي و قطع برق صورت مي گيرد. اين مشكل نيز تنها از سوي افراد متخصص و آشنا به تعميرات آسانسور رفع شدني و قابل پيشگيري است.

مديران ساختمان ها نيز بايد توجه داشته باشند چنانچه فرد يا افرادي در كابين آسانسورها حبس شدند اجازه ندهند افراد غيرمتخصص براي بيرون آوردن آنها اقدام كنند و بلافاصله موضوع را با سازمان آتش نشاني و يا افراد متخصص در ميان بگذارند و كمك بخواهند. زيرا اين عمليات تخصصي است و در صورت مداخله افراد غيرمتخصص امكان بروز خطر و حوادث جبران ناپذير نيز وجود خواهد داشت.

مردم هنگام سوار شدن به آسانسور بايد دقت كنند اگر آسانسورها در فاصله 10 يا 20 سانت بالايا پائين تر از سطح طبقه توقف كرده به هيچ عنوان نبايد بيش از حد مجاز سوار شوند. زيرا امكان سقوط كابين يا حوادث مختلف ديگر وجود دارد.

نكته مهم ديگر اينكه هنگام آتش سوزي در ساختمان به هيچ عنوان نبايد از آسانسور استفاده كرد. زيرا در 99 درصد آتش سوزي ها برق در همان لحظه نخست قطع شده و افراد در كابين حبس مي شوند. دودهايي كه در كابين و چاهك جمع شده موجب خفگي مي شود.

بسیاری از مردم گمان می‌کنند هنگام از کار افتادن آسانسور،‌ می‌توانند به سلامت از آن خارج شوند. بیرون پریدن یا بالا رفتن از آسانسور به شدت غیر‌عاقلانه است. بسیاری از حوادث در حوزه آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می کنند خودشان از آسانسور خارج شوند.

متخصصان و افراد که در صنعت آسانسور مشغول به کار هستند، معمولا در مقابل سوالاتی که استفاده کنندگان آسانسور از آنها در مورد موارد ایمنی می پرسند  توصیه‌های یک خطی زیر را گوشزد می کنند. و مطمئن باشید با عمل به این توصیه‌ها جلوی خطرات احتمالی را خواهید گرفت.

• در هنگام شستشو از عدم نفوذ آب به داخل چاه آسانسور اطمینان حاصل نمائید.
• در آسانسور بمانید. آسانسور سقوط نمی‌کند و ایمن است. شما در امان هستید.
• نگران هوا نباشید. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن شما تمام نمی‌شود.
• روی زمین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کند تعادل‌تان به هم نمی‌خورد.
• مردم را در کابین نگه دارید. مسافران آسانسور نبایستی با اهرم انداختن درها را باز کنند. دلیلی دارد که درها بسته هستند. توسل به اهرم برای باز کردن درها ممکن است مانع از حرکت آسانسور به منظور نجات دادن مسافران شود.
• نگران ماندن در تاریکی نباشید. سیستم روشنایی اکثر آسانسورها هنگام توقف آسانسور همچنان کار می‌کند. حتی اگر جریان برق قطع شود، بسیاری از آسانسورها مجهز به سیستم باتری پشتیبان برای تأمین روشنایی اضطراری هستند.
• با افرادی که خارج از آسانسور هستند تماس بگیرید.
• خونسرد و صبور باشید. سعی کنید دیگران را آرام نگه دارید.
• هنگام باز شدن درهای آسانسور توسط تیم نجات، از آن‌ها فاصله بگیرید.

و توصیه آخر اینکه در شرایط اضطراری، عملیات نجات مسافران بایستی توسط پرسنلی انجام که به دقت انتخاب شده و آموزش دیده‌اند انجام شود، چرا که این افراد به واسطه تجربه و تخصص خود، تدبیر لازم برای فائق آمدن بر خطرات پیچیده احتمالی را دارا هستند.

لیفتیران
بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |