گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

اخبار

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
>> ابهام در استاندارد پله‌های برقی / پله‌هایی که روی اعصاب مردم راه می‌روند! ۱۳۹۲/۶/۴

ابهام در استاندارد پله‌های برقی / پله‌هایی که روی اعصاب مردم راه می‌روند!

قطعا بارها برای شما پیش آمده که مجبور شده‌اید مسیر طولانی و سربالایی پله‌ برقی متوقف شده را با پای خود طی کنید. مسیری سخت و طولانی که برای بسیاری از افزایش از جمله افراد سالمند طاقت‌فرساست. اما چرا پله‌های برقی تهران در بسیاری از ساعات روز متوقف بوده و کار نمی‌کنند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، آماری از تعداد پله‌های برقی نصب شده در سطح شهر تهران در دست نیست اما می‌توان با قاطعیت گفت که میزان استقبال از پله‌های برقی در پایتخت به ویژه بعد از گسترش ایجاد پل‌های هوایی و توسعه مترو به شدت افزایش یافته است. در اهمیت پله برقی در دنیای امروز همین بس که بدانیم آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا در سال ۲۰۰۴ تعداد ۳۰ هزار پله برقی وجود داشت و در این کشور هر ساله ۹۰ میلیارد جابجایی افراد روی این پله‌ها انجام می‌شود.

پله‌های برقی نصب شده در سطح شهر که برای تردد از پل‌های هوایی از آنها استفاده می‌شود در مقاطع متعددی از روز عملا متوقف هستند و کار نمی‌کنند. این در حالی است که در برخی از پل‌های هوایی افراد مجبورند تا بیش از 50 پله را طی کنند تا بتوانند به ابتدای پل برسند و دوباره برای پایین آمدن از پل نیز همین مقدار پله را باید طی کنند. با این حساب فشار زیادی به افراد به ویژه سالمندان وارد می‌شود و به همین دلیل بسیاری از افراد نیز قید پل هوایی را زده و تلاش می‌کنند برای رسیدن به مقصد از خیابان رد شوند.

طبق اظهارات مطرح شده از سوی مقامات مسئول، پله‌های برقی نصب شده در سطح شهر و حتی مترو عمدتا از چین وارد کشور شده‌اند. قائم مقام شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز 12 تیر ماه سال جاری (1392) با بیان اینکه عده‌ای به غلط می‌گویند که پله‌برقی‌های مترو مخصوص مراکز خرید هستند و به درد مترو نمی‌خورند، مدعی شد که پله برقی‌هایی که تاکنون برای نصب در متروی تهران وارد شده‌اند، مشکلی ندارند و خرابی جزئی آنها طبیعی است.

این اظهارات در حالی است که خرابی پله‌های برقی به‌ویژه در مسیرهای طولانی‌تر در برخی از ایستگاه‌ها به موضوعی عادی برای شهروندان تبدیل شده است.

در همین حال برخی به شوخی عنوان می‌کنند که شهرداری تهران برای صرفه‌جویی در مصرف برق در ساعاتی از روز پله‌های برقی سطح شهر را خاموش می‌کند! شوخی‌ای که اگر واقعیت داشته باشد علامت سوال بزرگی را به وجود می‌آورد. چطور می‌شود شهرداری چند صد میلیون تومان برای ساخت یک پل برقی هزینه کرده باشد اما به خاطر فقط چند هزار تومان صرفه‌جویی در مصرف برق شهروندان را به سختی می‌اندازد؟! سوال کلیدی این است که شهرداری تهران تا چه میزان از پله‌های برقی استاندارد در سطح شهر استفاده کرده است؟

مشاور مدیر‌عامل شرکت مترو تهران در تاریخ 12 اردیبهشت سال جاری عنوان کرد که پله‌برقی‌های جدید نصب شده در مترو تمام زمان بوده و در هفت روز و 24 ساعت کار می کنند و از ضریب ایمنی بالای برخوردار هستند. وی همچنین مدعی شد که به دلیل بالا بودن کیفیت از خرابی‌های مکرر پله‌برقی‌ها که در ایستگاه‌های دیگر شاهد آن هستیم جلوگیری می شود.

با این وجود مدیرکل استاندارد تهران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هم‌اکنون استاندارد پله برقی و پل هوایی اجباری نیست، می‌گوید: "آماری از میزان استاندارد و کیفیت پله‌های برقی سطح شهر تهران وجود ندارد. اما قبول دارم که پله‌های برقی تهران در بسیاری از مواقع روز خراب بوده و کار نمی‌کنند."

مسلم بیات با اشاره به اینکه در صورت تامین اعتبارات لازم حاضریم به صورت آزمایشی تعدادی از پل‌های هوایی و پله‌های برقی سطح شهر تهران را مورد آزمون استاندارد قرار دهیم، می‌افزاید: "پله‌های برقی در سلامتی شهروندان تاثیر زیادی دارند و باید در تمامی ساعات روز به ویژه ساعات اوج ترافیک و رفت و آمد حداکثر کارایی را داشته باشند."

به گفته وی بحث‌هایی درباره اجباری شدن استاندارد پل‌ هوایی و پله برقی مطرح بوده اما تاکنون کمتر روی این حوزه کار شده است.

نکته جالب اینجاست زمانی هم که پله‌های برقی خراب می‌شوند تعمیر این پله‌ها درست در زمانی انجام می‌شود که اول صبح بوده و زمان اوج ترافیک و رفت و آمد مردم است. این نشان می‌دهد که در زمینه تعمیر پله‌های برقی تهران نیز بی‌برنامگی محسوسی به چشم می‌خورد که مسئولان شهرداری تهران باید پاسخگوی آن باشند.

 

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |