گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
آموزش کیمیاگری در 10 جلسه - جلسه اول ۱۳۸۶/۸/۱۰

نویسنده: هومن ثانی | آسانسور بتیس

آموزش کیمیاگری در 10 جلسه  - جلسه اول

فنون مذاکره حرفه ای

 

 

فصل اول: آماده شدن برای مذاکره

 

     مذاکره موفقیت آمیز یعنی تلاش برای بدست آوردن راه حلی که مورد قبول و توافق هر دو طرف باشد. برای اینکه یک مذاکره کننده خوب باشید باید بتوانید به نیاز طرف مقابل پی ببرید.

     کلید موفقیت در مذاکره این است که بدانیم در ازای امتیازاتی که هر یک از طرفین می دهند باید متقابلاً امتیازاتی دریافت کنند. توجه داشته باشید چیزی که برای شما با ارزش است ممکن است برای طرف مقابل ارزشمند محسوب نگردد. انعطاف پذیری یکی از ویژگی های ضروری در هر مذاکره است باید در جریان مذاکره مراقب توازن قدرت بین طرف های مذاکره کننده باشید.

     اولین قدم برای برنامه ریزی هر نوع مذاکره این است که اهداف خود را مشخص کنید. از مذاکره به دنبال چه نتیجه ای هستید؟ تنها پس از پاسخ دادن به این پرسش است که می توانید برای دست یافتن به اهداف خود در جلسه مذاکره برنامه ریزی کنید. اهداف خود را بنویسید و سپس آنها را به ترتیب اولویت مرتب کنید. از قبل مشخص کنید که چه مسائلی قابل مذاکره و کدام یک غیر قابل مذاکره می باشند.

تفاوت بین "خواسته" و "نیاز" را مشخص کنید                          

 

 

      یکی از راههای تعیین ارزش اولویت ها ، شناسایی و تمایز میان "خواسته" و "نیاز" است. برای مثال ممکن است تصمیم بگیرید که گوشی موبایل خود را با یک گوشی جدید عوض کنید و به جای آن یک دستگاه مد روز و پیشرفته بخرید. از طرفی وقتی باتری لپ تاپ (Laptop) شما خراب است لازم است آن را در اسرع وقت تعویض کنید تا در موقع کار دچار مشکل نشوید. بنابراین خرید گوشی جدید موبایل " خواسته " شما و تعویض باتری لپ تاپ تان "نیاز" شما است. درک ظرافت این تفاوت برای شناسایی " خواسته" و "نیازها" ی طرف مقابل در مذاکره بسیار ضروری است.

     در مذاکره روی "نیازها" ی طرف مذاکره تمرکز کنید نه روی "خواسته ها" تا بتوانید به نتایج قابل قبولی برسید.

     فرایند مذاکره دربرگیرنده شیوه هایی است برای یافتن زمینه های مشترک برای رسیدن به توافق یا مصالحه. این موضوع بین اشخاصی که قبلاً با یکدیگر مذاکره کرده اند و درک بهتری از یکدیگر دارند راحت تر انجام می شود.

     ارائه پیشنهاد در هر مذاکره یک امر اساسی است. از قبل باید تصمیم بگیرید که در پیشنهاد دادن آیا می خواهید نفر اول باشید یا این که تصمیم دارید به پیشنهاد طرف مقابل جواب بدهید.

     در مذاکره اظهارات خود را به نحوی بیان کنید که در ادامه جلسه امکان مانور داشته باشید. در اغلب مذاکرات نتیجه نهایی بستگی به این دارد که پیشنهاد چگونه مطرح شود. بحث و گفت و گو درباره پیشنهادات ارائه شده تا زمان توافق نهایی ادامه پیدا می کند. زمانی که می بینید خواسته طرف مقابل با خواسته شما تفاوت چندانی ندارد ، صلاح در این است که بگذارید اول او پیشنهاد خود را مطرح کند.

     برای این که طرف مقابل اظهارات شما را جدی بگیرد لازم است که پیشنهاد خود را با زبانی رسا و قاطع بیان کنید. در گفته های خود تأکید کنید که دست یافتن به توافق ضروری است. برای مثال بگوئید " من می دانم که همه ما علاقمندیم این پروژه با سرعت هرچه بیشتر پیش برود" . هنگام ارائه پیشنهاد شرایط همراه با آن را نیز بیان کنید. در انتها پیشنهاد ارائه شده را جمع بندی کنید و سپس به علامت اینکه حرفتان تمام شده است سکوت کنید.

     پس از آنکه مذاکره را با موفقیت به پایان رساندید ، خلاصه ای از موارد مورد توافق را روی کاغذ بیاورید و تأیید دیگران را نیز بگیرید. با این کار از سؤ تفاهم و اختلافات بعدی جلوگیری می کنید. حتماً در این صورتجلسه ، موضوع های توافق شده و زمان اجرای آنها را ذکر کنید. طرفین باید موارد توافق شده را امضاء کنند.

                     

     اگر برای گرفتن نظرات کتبی زمان کافی ندارید ، نتیجه مذاکره را یادداشت نموده و بلافاصله پس از مذاکرات صورتجلسه مشروحی از جلسه تهیه کنید. نسخه ای از صورت جلسه برای طرف مقابل ارسال کنید و از آنها بخواهید که صحت آن را به طور کتبی تأیید کنند. سرعت ، عامل مهمی در اخذ نتیجه است و از برداشت های مختلف حاضرین در جلسه پیشگیری می کند.

     تصمیم اتخاذ شده در مذاکرات زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که به مرحله اجرا برسد. بنابراین قبل از ترک میز مذاکره برای هر قرارداد نهایی شده یک ضرب الاجل و نقشه اجرایی تدوین کنید. مرتباً روند پیشرفت اجرای قرارداد را بررسی کنید. هرگونه لغزش در برنامه اجرایی می تواند توافقات بعمل آمده را زیر سؤال ببرد ، به خصوص اگر برای رسیدن به اهداف تعیین

شده امتیازات قابل توجهی داده باشید. در صورت بروز مشکلات بعدی و برای رفع آنها مجدداً با طرف مقابل مذاکره نمائید.

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |