گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

اخبار

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
اقدامات مدیران ساختمان هنگام گیر کردن افراد در آسانسور-محمد حاج زمان ۱۳۸۶/۸/۱۶

اقدامات مدیران ساختمان هنگام گیر کردن افراد در آسانسور

محمد حاج زمان

ویراستار فنی مجله دنیای آسانسور

 

در شرایطی که آسانسور ساختمان به هر دلیلی متوقف شود و افرادی در آن گیر افتاده باشند، مدیران ساختمان -و عموم مردم- می‌توانند با پرسش درباره تعداد و وضع سلامتی افرادی داخل آسانسور و برقراری تماس با پرسنل مناسب و واجد شرایط به کسانی که در آسانسور گیر کرده‌اند کمک کنند تا از پس مشکل برآیند.

مدیر ساختمان بایستی تمامی اطلاعات بایستی را در اختیار شرکت سازنده آسانسور (در موارد غیر اضطراری) یا اورژانس (در موارد اضطراری) قرار دهد. بیشتر مدیران ساختمان صلاحیت این را ندارند به مسافران کمک کنند تا به سلامت از آسانسور خارج شوند. هم مسافرانی که گیر افتاده‌اند و هم مدیران ساختمان باید منتظر افراد واجد شرایط و آموزش دیده بمانند. وقتی که همه منتظر هستند، مدیران ساختمان باید با مسافران گیر افتاده در ارتباط باشند، آن‌ها را آرام نگه دارند و به آن‌ها اطمینان دهند که کمک در راه است. این وظیفه بسیار خطیری است.

 

در بخش اول دفترچه راهنمای گروه نجات ASME A17.4 برای مواقع اضطراری این طور آمده است:

                                                                                                         

 

«پرسنل مسئول در ساختمان باید فوراً با سرنشینان کابین تماس بگیرند و به آن‌ها اطلاع دهند که جای‌شان امن است، اقدامات برای نجات آن‌ها در جریان است، و به آن‌ها بگویند از آن‌جایی که درها ممکن است باز شوند از درها فاصله لازم را بگیرند و باید از سیگار کشیدن خودداری کنند.» برای این که از آرامش و راحتی مسافران مطمئن شوند، لازم است که ارتباط با آن‌ها حفظ شود.

 

صاحبان و مدیران ساختمان همچنین می‌توانند اقدامات زیر را برای پیشگیری موارد از کار افتادن آسانسور که در اثر قطع برق رخ می‌دهد انجام دهند:

 

1- استفاده از یک ژنراتور به منظور تأمین برق اضطراری برای آسانسور.

 

ژنراتور می‌تواند در کنار سیستم برق‌رسانی آسانسور جهت تأمین برق سیستم‌های روشنایی، سیستم‌های تلفن، سیستم‌های کامپیوتری و تجهیزات ویژه‌ای که نیازمند برق دائمی هستند، به کار رود.

 

2- نصب سیستم برق اضطراری آسانسور.

 

سیستم برق اضطراری آسانسور یا ERU (که مخفف Emergency Return Unit  است)، در مقایسه با ژنراتور ارزان‌تر بوده و عمل ویژه‌ای را انجام می‌دهد: کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در طول زمان قطع برق، نیروی برق آسانسور تأمین می‌شود تا مسافران بتوانند به سلامت از کابین آسانسور خارج شوند. وقتی برق عادی ساختمان قطع می‌شود، ERU قطع برق را تشخیص داده و نیروی برق را با تولید یک منبع نیروی شبه سینوسی با استفاده از یک باتری 12 ولت DC شبیه‌سازی می‌کند. پس از این کار ERU سیگنالی را به کنترلر آسانسور ارسال می‌کند تا خبر دهد که برق عادی ساختمان قطع شده است. در نتیجه این امر کنترلر آسانسور را به طبقه مناسب می‌آورد و درها را باز می‌کند.

 

3- تدوین نظامنامه مناسب برای عملیات نجات و تربیت نیروهایی برای پیروی کردن از آن.

 

تربیت نیروها در همه موارد بایستی توسط پرسنل واجد شرایط و باتجربه‌ای که مشغول به کار هستند صورت گیرد. برای کسب اطلاعات اضافی در این زمینه، خوانندگان می‌توانند یک کپی از راهنمای ASME A17.4 برای مواقع اضطراری را از طریق انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME) تهیه کنند.

 

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |