گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
چگونگی طراحی تسمه نقاله ۱۳۸۶/۹/۱۵

چگونگي طراحي تسمه نقاله

1ـ محاسبه تسمه و تئوري‌هاي مربوط به انواع تسمه‌ها : Belt design

اكثر شركت‌هاي سازنده تسمه مشتركاً عرض تسمه را در سايزهاي 3000 و 2500 و 2000 و 1600 و 1400 و 1200 و 1000 و 800 و 650  500 و 400 و 300 = B مي‌سازند. لازم به ذكر است كه اندازه‌هاي فوق به ميليمتر مي‌باشد و قابل توجه مي‌باشد كه حدودا       50 تا 100 ميليمتر از كناره‌هاي تسمه همواره خالي از بار در نظر گرفته مي‌شود.

براي محاسبه عرض تسمه نقاله شركت‌هاي سازنده فرمول‌هايي دارند كه ما در اين جا به يكي از اين فرمولها مي‌پردازيم و قدم به قدم به محاسبه آن مي‌پردازيم در حقيقت اين فرمول نوعي تقريب براي عرض تسمه مي‌باشد كه با توجه به نتيجه حاصله آنرا با استانداردهاي بالا مقايسه و يكي از اين عرض‌ها كه نزديك به عدد تقريبي ما مي‌باشد را انتخاب مي‌كنيم.

كه در آن

Br : عرض تسمه محاسبه شده مي‌باشد كه با توجه به عرض تسمه‌هاي استاندارد

(B) : نزديكترين عرض است. در ضمن مقدار B انتخابي بايد بزرگتر از Br باشد.

Qr : ظرفيت محاسبه شده با توجه به ظرفيت‌ ماكزيمم

T : زمان كاركرد تسمه در روز به ساعت

Kop ضريب حالت كاري است كه با توجه به نوع مواد حمل شده كه براي ما گوشت مي‌باشد و تسمه انتخابي ما با توجه حجم كاري ما VH در نظر گرفته شده كه برابر 85/0 توصيه مي‌شود.

KB ضريبي است براي حركت ذرات كه بر حسب ميزان زبري سطح مواد بين 1 تا 3 مي‌باشد كه بهترين حالت براي ما 2 مي‌باشد.

حال براي ظرفيت ماكزيمم داريم :

Qar : ظرفيت تحويل بار بر حسب تن بر ساعت

Qmax : حداكثر مجاز ظرفيت تحويل بار بر حسب تن بر ساعت

V : سرعت حركت تسمه است كه در تسمه‌ها غالباً سرعت در زمان حمل مواد ثابت است و طبق جداولي نسبت به مواد حمل شده، زاويه تسمه نقاله ، موقعيت كاري تسمه نقاله، داشتن يا نداشتن پلاك محدود مي‌شود و اكثر سازندگان تسمه نقاله از جداول و سرعت‌هاي مشابه و تقريباً يكسان استفاده مي‌كنند ضمناً مي‌توان بصورت اختياري به طراح واگذار کرد.

Vb : سرعت تسمه. ( سرعت انتخابي بر حسب متر بر ثانيه )

V = سرعت تسمه ( سرعت پيشنهادي بر حسب متر بر ثانيه )

Br : عرض تخمين زده شده بر حسب mm

Br : عرض تخمين زده شده بر حسب mm

B :‌عرض تسمه انتخابي بر حسب mm

P : bulk density : جرم حجمي توده مواد حمل شده روي سطح تسمه يا درون قيفهاي ريزش مواد روي تسمه ( شوتها )‌ كه همان جرم حجمي مواد در حال حركت است كه از جرم حجمي مواد در حالت طبيعي بسيار كمتر است. كه در آزمايشگاه قابل اندازه‌گيري است كه بر حسب تن بر متر مكعب مي‌باشد.

اكنون با تعاريف پارامترهاي موجود در فرمول تخمين عرض تسمه به محاسبه به مقدار Br  و سپس انتخاب B از مقادير استاندارد ارائه شده طبق برقراري رابطه زير مي‌پردازيم.

B>Br

جهت چك كردن عرض تسمه انتخابي از حيث كلوخه‌اي بودن بار ( قابليت تحمل مواد كلوخه شده و نيفتادن اين مواد از روي تسمه ) كه با توجه به ضريب اندازه كلوخه‌اي مواد ايجاد شده در حال حركت ارائه مي‌شود و طبق فرمول زير بيان مي‌شود.

BL=X.A+200

BL : عرض تسمه لازم براي مواد كلوخه‌اي بر حسب mm

X : ضريب اندازه كلوخه‌اي مواد كه ممكنست برابر 5/3 براي مواد يك اندازه و 5/2 براي مواد غيرهم اندازه باشد.

A :‌ماكزيمم اندازه تجمع خطي كلوخه‌ها بر حسب mm

مناسب بودن عرض تسمه انتخابي با توجه به كشش ماكزيمم ايجاد شده در تسمه در حركت يكنواخت تسمه و همچنين در زمان استارت نيز بايد چك شود.

2ـ نگهدارنده‌هاي تسمه         Belt supports

اعضاي غلتان بين دو غلتك محرك و متحرك بايد روي بسته كانواير بسته شود كه اين قطعات يا رولرها غالباًَ روي بسته چوبي، فولادي، پلاستيكي و يا تركيبي از آنها نگهداشته مي‌شوند. ساپورت، رولرهاي بسيار ساده‌اي هستند كه در اشكال و انواع گوناگون ساخته مي‌شوند.رولرها در نيتجه ساپورت، آنها نگهدارنده تسمه هستند، دو نوع كلي دارد كه يا در قسمت بالاي كانواير يا در قسمت پائين آن بسته مي شوند. رولري كه در بالا بسته مي‌شود وزن تسمه و بار حمل شده روي آن اعمال مي‌شود، اما رولر پائين تنها وزني كه در حال برگشت است را تحمل مي‌كند.

ساپورت بالا ممكنست بصورت يك تكه و مستقيم براي تحمل بار تسمه‌هاي مسطح و يا بصورت زاويه دار و دو تكه‌اي، سه تكه‌اي و يا حتي 5 تكه براي تسمه‌هايي با عرض 2 تا 3 متري ساخته شوند.

محل ريزش بار روي تسمه كه همان منطقه شوتها مي‌باشد، جهت جلوگيري از ضربه مواد روي تسمه يك نوع ساپورت همراه با رولر ضربه‌گير نصب مي‌كنند كه همانند رولرهاي فلزي مي‌باشند با اين تفاوت كه سطح خارجي رولرها از يكنوع بالا سمت فشرده بصورت حلقه‌هاي تكي پوشانده و وزن بيشتري نسبت به رولرهاي آهني دارند.

ضمناً فاصله رولرهاي ضربه‌گير در محل نصب خيلي كمتر از بقيه جاها است.

منبع: وب سایت خاله فر

 

 

 

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |