گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

مجله

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
استفاده از تکنولوژی‌های جدید در بهینه‌سازی مصرف انرژی در پله‌برقی‌ها/امیررضا هاشمی ۱۳۸۶/۱۱/۱۰

استفاده از تکنولوژی‌های جدید در بهینه‌سازی مصرف انرژی در پله‌برقی‌ها
امیررضا هاشمی

  امروزه با گسترش روزافزون میزان حساسیت در زمینه مسائل زیست‌محیطی و تلاش‌های بسیار در بهینه‌سازی و صرفه‌جویی مصرف انرژی جهت کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش مصرف انرژی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در اکثر جوامع مطرح شده است. در این میان، کاهش میزان مصرف انرژی الکتریکی که به برای تولید عمدتاً نیاز به استفاده از سوخت‌های فسیلی و در نتیجه تولید گازهای گلخانه‌ای همچون مونواکسیدکربن و دی‌اکسیدکربن دارد، بیش از سایر موارد مطرح است. به طور مثال در ایالات متحده در مجموع 25% مصرف انرژی مربوط به موتورهای الکتریکی می‌باشد و در بخش تولید این مقدار تا 60% می‌رسد.

 از سوی دیگر، با گسترش شهرها نیاز به استفاده از وسایل جابه‌جایی عمومی روز به روز بیشتر شده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سیستم‌های خدمات‌رسانی عمومی بیش از دیگر اماکن خود را مطرح ساخته است. از جمله مهمترین دستگاه‌هایی که هر روز در اماکن عمومی نظیر ایستگاه‌های مترو، فروشگاه‌های بزرگ، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و... با آنها سر و کار داریم، پله‌‌برقی‌ها هستند. از آنجا که ترافیک روی پله‌برقی‌ها یکسان نمی‌باشد مهندسین و متخصصان راهکارهایی را برای کاهش مصرف انرژی در پله‌برقی‌ها بکار بسته‌اند. به تازگی نیز فن‌اوریهای نوینی در این زمینه استفاده شده است.

در سال 2005 میلادی حدود 000/355 در نقاط مختلف دنیا دستگاه پله‌برقی مورد استفاده بوده‌اند. به عنوان مثال تنها در ایالات متحده سالانه بیش از 90 میلیارد بار از پله‌برقی استفاده می‌شود. انرژی استفاده شده توسط این پله برقی‌ها معادل تأمین برق مصرفی 000/375 واحد مسکونی در طول سال می‌باشد. هزینه بهای این میزان انرژی مصرفی در ایالات متحده سالانه در حدود 000/260 میلیون دلار برآورد می‌شود.

 

در این مقاله به ابتدا به شرح راهکارهای کاهش مصرف انرژی در پله‌برقی مرسوم پرداخته و سپس به شرح تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته شده در این زمینه می‌پردازیم. در ادامه این موضوع بررسی خواهد شد که از بین این راهکارها، کدام یک مناسب‌ترین انتخاب برای صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی در استفاده از پله‌برقی‌ها می‌باشد. برای درک هر چه بهتر موضوع، یک مطالعه موردی نیز در انتهای مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

 نسخه کامل این مقاله را در شماره 30 نشریه دنیای آسانسور (زمستان 86) مطالعه فرمایید.

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |