گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

اخبار

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
گزارش « ايران» از مشكلات آسانسورها < كابين هاى مرگ>- [محمد غمخوار] ۱۳۸۶/۱۲/۲۰

گزارش « ايران» از مشكلات آسانسورها در ساختمانهاى ادارى و مسكونى با عنوان< كابين هاى مرگ>

آسانسور بعد از مكث كوتاهى در طبقه سوم سرانجام بالا آمد. زن جوان دخترش را سوار كرد اما وقتى قصد داشت «نيما»ى چهار ساله را هم سوار كند ناگهان كابين به حركت درآمد. پسرك خود را به سوى دستان مادر كه به سويش دراز بود پرت كرد. اما دير شده بود و او به داخل كانال آسانسور سقوط كرد.
با شيون هاى زن جوان ساكنين مجتمع ناگهان از خانه هاى خود بيرون دويدند. دقايقى بعد صداى آژير خودروهاى آتش نشانى و آمبولانس سكوت خيابان هاى اطراف را شكست. يكى از مأموران آتش نشانى با عجله به خودش طنابى بست و وارد كانال آسانسور شد. نفس ها به شماره افتاده بود. مادر از بالاى كانال با گريه و شيون پسرش را صدا مى كرد.
دقايقى بعد مأمور آتش نشانى در حالى كه پيكر بى جان پسر بچه را در آغوش گرفته بود از كانال بيرون آمد و...

.

.
بر اساس آمارهاى موجود حوادث آسانسور در رتبه دوم حوادث روزانه پايتخت قرار دارد كه مأموران آتش نشانى را براى كمك به حادثه ديدگان و گرفتاران داخل آسانسور راهى عمليات مى كند.
آمارهاى آتش نشانى از روند افزايش اين دسته حوادث طى چند سال اخير حكايت دارد. به طورى كه در سال ،۸۱ ۶۸۹ حادثه، سال ۸۲ ، ۸۹۸ مورد، سال ۸۳ ، ۹۴۰ حادثه ، سال ۸۴ يك هزار و ۶۵ مورد و سال ۸۵ نيز يك هزار و ۲۵۲ حادثه آسانسور در تهران به ثبت رسيده كه در مجموع بيش از ۱۱۰ كشته و مجروح طى سه سال اخير به دنبال داشته است.
آمار هاى سال جارى نيز نشان مى دهد به طور ميانگين روزانه هفت مورد حادثه آسانسور در تهران به سازمان آتش نشانى گزارش مى شود كه پيش بينى مى شود تا پايان سال بيش از دو هزار حادثه آسانسور در تهران رخ دهد.
در حال حاضر قطع برق و حبس شدن افراد در كابين از مهمترين حوادث آسانسور در كشور است. خارج شدن اتاقك از ريل راهنما، جمع شدن سيستم فولادى روى كابين آسانسور و گيرپاچ موتور نيز در وقوع اين حوادث در رتبه هاى بعدى قرار دارند.
مهندس داوود براتى، معاون پيشگيرى حفاظت و حريق سازمان آتش نشانى در اين رابطه به خبرنگار ما مى گويد: بر اساس آمارها تعداد حوادث آسانسور در سال هاى گذشته روند صعودى در پيش گرفته است. از اين رو سازمان آتش نشانى تهران در سال جارى نيز تلاش هاى گسترده اى براى كاهش آمار اين نوع حوادث آغاز كرده است. به گفته وى قطع برق و محبوس شدن افراد در كابين آسانسور از جمله دلايل وقوع اين نوع حوادث است كه اين موضوع بخاطر نبود سيستم «Black out» و ژنراتور برق در سيستم اين دستگاه ها رخ مى دهد.
سوار شدن بيش از ظرفيت، سرويس دهى و نگهدارى نامناسب و غيراصولى از سوى مديران و مسئولان ساختمان هاى مسكونى و ادارى، نصب قطعات غير استاندارد، نداشتن مهارت كافى تكنسين ها و تعميركاران از جمله ديگر عوامل وقوع حوادث اين وسيله در كشور هستند. حال آن كه متأسفانه برخى از شهروندان بويژه در اداره ها به ظرفيت اعلام شده براى آسانسور توجه جدى نمى كنند و بيش از حد ظرفيت مجاز سوار مى شوند. اين اقدام به توقف غيرطبيعى آسانسور در ميان طبقات مى انجامد.
وى در ادامه به خارج شدن اتاقك از ريل ها اشاره كرد و گفت: در اين موارد كابين به داخل چاه آسانسور سقوط مى كند و بعضى مواقع به مرگ افراد مى انجامد. گير كردن دست و پاى افراد در قسمت بالاى آسانسور نيز از جمله اين حوادث است.
*علل افزايش حوادث آسانسور
مهندس براتى معتقد است: رعايت نكردن نكات ايمنى در مراحل طراحى و نصب آسانسور از مهمترين علل افزايش وقوع حوادث آسانسور است. حال آن كه استانداردهاى فعلى براى طراحى، نصب و راه اندازى آسانسور در كشور مناسب نيست و بايد از نظر ايمنى در آنها بازنگرى اساسى شود. از سوى ديگر با توجه به اين كه برخى از توليدكنندگان، قطعات مورد نياز آسانسور ها را داخل كشور مونتاژ مى كنند بايد از سوى مؤسسه استاندارد تأييد گردند.
معاون پيشگيرى از حريق و حادثه سازمان آتش نشانى و خدمات ايمنى در ادامه با اشاره به حوادث تلخى كه در آسانسورها به وقوع مى پيوندند، گفت: هفته گذشته مأموران آتش نشانى مردى را نيمه جان از داخل كابين آسانسور خارج كردند كه دو روز در آنجا گرفتار شده بود. وى عصر چهارشنبه در آسانسور گرفتار شده بود كه پس از دو روز صبح شنبه هنگامى كه همكارانش به محل كارشان آمده بودند متوجه ماجرا شده و موضوع را به آتش نشانى اطلاع دادند. گر چه اين مرد از اين حادثه جان سالم به در برد اما كابوس دو روز گرفتار شدن داخل كابين آسانسور و دست و پنجه نرم كردن با مرگ را هيچ وقت فراموش نخواهد كرد.
وى مى افزايد: از آنجا كه متأسفانه در آسانسورها وسايل و ابزار هشدارى و اطلاع به بيرون براى اعلام وضعيت وجود ندارد برخى افراد و حادثه ديدگان در مدت زمان طولانى داخل آسانسورها گرفتار مى شوند.
مهندس براتى، آسانسور را مسير مناسبى براى جابه جايى تجهيزات ايمنى و امدادگران در زمان وقوع حادثه در يكى از طبقات فوقانى يك ساختمان اعلام و خاطرنشان كرد: اگر نكات ايمنى لازم در آسانسورها رعايت نشود با وقوع يك حادثه، احتمال خطر در ساختمان بالا مى رود. از سوى ديگر آسانسورهاى ساختمان هاى بلند در زمان آتش سوزى بايد به شكل خودكار به طبقه همكف منتقل و در حالت خارج از سرويس قرار گيرند. در چنين شرايطى فقط بايد تحت هدايت فرماندهى آتش نشانى يا مسئولان ايمنى ساختمان مورد بهره بردارى قرار گيرند.
وى افزود: در ساختمان هاى بلند چاه آسانسور يكى از مهمترين راه هاى انتقال عمودى حريق به طبقات فوقانى است. در اين راستا سازمان آتش نشانى در زمان تأييد نقشه هاى معمارى و نظارت بر ايمنى ساختمان هاى بلند، توجه ويژه اى در ايمن سازى آسانسورها از نظر موقعيت و نحوه دوربندى آن دارد.
اين كارشناس تأكيد دارد: بازديد ايمنى از آسانسورها در دستور كار سازمان آتش نشانى نيست. حتى اگر هم باشد به دليل نداشتن ضمانت اجرايى، كارى از دست كارشناسان اين سازمان برنمى آيد. آسانسورها بايد در شرايط مطلوب و بدون هيچ نقصى نگهدارى شوند. اما متأسفانه درباره نگهدارى از تجهيزات برقى، با ضعف هاى زيادى مواجه هستيم، بنابراين به نظر مى رسد ما به قوانين و آئين نامه هايى نياز داريم تا شركت هايى كه خدمات مربوط به آسانسور را ارائه مى دهند مالكان را به استفاده از قطعات مرغوب و استاندارد و نگهدارى مناسب ملزم كنند.
نكته قابل توجه درباره آسانسورها اين است كه با ورود آسانسورهاى جديد به بازار، اطلاعات مربوط به آنها به سازمان آتش نشانى اعلام شود كه متأسفانه اين اقدام در حال حاضر صورت نمى گيرد، چرا كه اين اطلاعات مى تواند نقش مؤثرى در عمليات امداد و نجات داشته باشد.
از سوى ديگر راهنماى كامل استفاده از آسانسور نيز در داخل كابين براى استفاده كنندگان نصب نمى شود كه اين نقص نيز افراد را در زمان حادثه سر در گم مى كند.
به گفته مهندس براتى بازنگرى قوانين و آئين نامه ها، استفاده از آسانسورهاى هوشمند و بهبود كيفى تجهيزات ايمنى آسانسورها از مهمترين راهكارهاى پائين آمدن آمار حوادث آسانسورها به شمار مى رود كه بايد به دقت مورد توجه قرار گيرد.[محمد غمخوار]

www.Liftiran.com

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |