گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
ترمز ها - مهدی صاحبدل کارشناس مکانیک/ فصل دوم ۱۳۸۷/۳/۱۲

در شکل 1-1 یک ترمز آسانسور که با برق d.cکار می کند نشان داده شده است . این نوع اخیرا با کویل هایی که برای کار نیم ساعته کافی هستند مجهز شده اند ولی ممکن است برای یک ساعت و یا سرویس دائم استفاده شوند البته مقدار گشتاور کاهش می یابد . پوسته و بازوها از چدن با کیفیت مناسب می باشد . پوشش ترمز مستقیما بر روی بازوها نصب شده است . فنر ر زیر محور دوران بازوها قرار گرفته است . تنظیم گشتاور ترمز توسط یک پیچ که در انتهای بازو قرا ردارد و با آن نیروی فشاری فنر تغییر می کند انجام می شود . بهترین نتایج وقتی گرفته می شود که غلطکی که ترمز بر روی آن اعمال می شود از چدن پرلیتی با سختی 150 HB باشد بدست می آید . مغناطیس d.c عملکرد آرامی دارد در نتیجه در جائیکه سکوت لازم است مثل بالابر مسافری استفاده می شود .

شکل 1-1 ترمز d.c  الکترومغناطیس (Dewhurst plc )

ترمز با دست رها می شود .ساختمان این ترمز ساده و با تعداد قطعات کمی ساخته شده است و در نتیجه نگهداری آن نیز ساده است . لقی میان غلطک سیلندری و پوشش ترمز کم است در نتیجه عملکرد ترمز سریع خواهد بود .

یک ترمز سیم بکسل توسط J.A.Nederbragt اختراع شده و سالها قبل در کشور هلند معرفی گردیده است . در حالیکه مکانیزم ایمنی باعث توقف کابین وقتی که سرعت در جهت حرکت به طرف پائین زیاد باشد می شود . امکانات ترمز سیم بکسل بسیار بیشتر است . مونتاژ ترمز شامل خود ترمز ، یک کمپرسور هوا ، یک مخزن هوا ، و یک کنترل کننده الکترونیکی می باشد . ترمز توسط شرکت آلمانی BODE Aufzuge (Bongers & Deimann) ساخته شده است . یک تصویر از ترمز شامل تمام مقاطع لازم در شکل 1-2 نشان داده شده است . سیم بکسل بین دو فک ترمز حرکت می کند که دارای پوشش می باشند . یک فک به پوسته فولادی متصل است در حالیکه دیگری بصورت افقی حرکت کند و یک نیروئی را بر سیم بکسل ها وارد کند .

در نتیجه سیم بکسل بین فک ها و سیستم بالابر فشرده می شود و متوقف می گردد . نیروی محرک توسط فشار باد اعمال می شود . فشار باد از طریق یک کمپرسور کوچک با یک مخزن هوا که بین 20 تا 40 لیتر گنجایش دارد تأمین می گردد . فشار باد در مخزن در محدوده 6 تا 8 بار می باشد . یک کلید فشاری مشخص کننده فشار کافی در سیستم و یا اینکه ترمز در حال عملکرد است می باشد . اگر فشار هوا کمتر از 5 bar باشد و یا ترمز فعال گردد سیستم کنترل بالابر قطع می گردد . ترمز توسط 4 فنر فشاری رها می شود .

یک تصویر از ترمز در شکل 1-3 نشان داده شده است .

واحد کنترل الکترونیکی ترمز شرایط کاری زیر را تشخیص می دهد :

1) سرعت بیش از حد مجاز

ترمز در حالت سرعت بیش از حد مجاز سیم بکسل ، در هر دو جهت مسیر فعال می شود .

2) توقف

اگر کابین بدون دستور حرکت ، شروع به حرکت نماید ترمز فعال می شود .

3) شروع

اگر کابین با دستور شروع حرکت ، حرکت ننماید ترمز فعال می شود .

4) قطع برق

اگر قطع جریان برق پیش بیاید ترمز فعال می شود و با برقراری جریان برق ترمز بطور اتوماتیک به حالت اولیه بر می گردد . اگر به علت خرابی بالابر ترمز سیم بکسل درست قبل از اینکه قطع برق اتفاق بیفتد اعمال شود پیغام اشتباه ذخیره شده و ترمز تا هنگامیکه دکمه رهائی (open ) فشرده نشود فعال باقی می ماند .

شکل 2-1 ترمز سیم بکسل (BodeAufzuge )                         

هنگامیکه دکمه رهائی (open ) در قسمت کنترل فشرده گردد ، یک سیم پیچ شیر برقی دارای انرژی شده و جلوی ورود هوای فشرده به سیلندر گرفته می شود . و همزمان تخلیه می گردد در نتیجه ترمز رها می گردد .

هنگامیکه دکمه بسته (close ) در قسمت کنترل فشرده شود ، سیم پیچ برقی بدون جریان می گردد . شیر ورودی هوای فشرده را باز می کند و سیلندر پر می گردد و ترمز فعال می شود .

در مدت زمانی که جریان برق قطع است ترمز فعال باقی می ماند . در صورت وجود مسافری در کابین ، کابین می باید به نزدیک ترین طبقه حرکت کند ، دکمه مخصوصی بدین منظور بر روی شیر برقی فشرده شود و نگهداشته شود . ترمز سیم بکسل ها رها می شود و کمک دهنده می تواند کابین را توسط چرخ دستی حرکت دهد . هنگامیکه دکمه رها شود ، ترمز سیم بکسل بطور اتوماتیک اعمال می گردد .

ترمز در عمل ساده و قابل اطمینان است ف چون در اطاق کنترل قرار دارد قابل دسترسی و بازرسی است و احتیاج به نگهداری کمی دارد . چون این وسیله یک ترمز اضطراری چند منظوره است به هر نوع وسیله ایمنی مکانیکی برتری دارد با این خصوصیات و کیفیت انتظار می رود که در طراحی بالابرهای آینده نقش مهمی را ایفا نماید.

شکل 1-3 ترمز سیم بکسل (Bode Aufzuge )

                          

 ادامه دارد....
مهدی صاحبدل کارشناس مکانیک/شرکت سهیل آسانبر سمنان

www.Liftiran.com

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |