گروه صنعتی آسان شایان - تهیه و تلید قطعات انواع آسانسور liftiran.com liftiran.com بازرگانی مختارزاده - فروش سراسری قطعات آسانسور - نماینده موتورهای مونتانا در ایران 0 فروش پله برقی هیتاچی تک-ریل چین-تراول کابل ترک-درهای اتوماتیک سلکوم

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
یوک کابین(بخش1) /مهدی صاحبدل کارشناس مکانیک ۱۳۸۷/۴/۱۶

مهدی صاحبدل کارشناس مکانیک                                                    
کابیـن   ( اتاقک )

قسمتی از آسانسور است که دارای درب کاملا ایمن بوده و مسافران یا بار ، داخل آن قرار می گیرد و کنترل حرکت از داخل برای افراد امکان پذیر می باشد تزئینات داخل کابین با توجه به نوع کاربری آسانسور متفاوت بوده و ممکن است از نوع ورق رنگ شده کوره ای ، روکش فرمیکا ، روکش استیل و یا از جنس شیشه که این نوع کابین را اصطلاحا شیشه ای (  پانورامیک ) نامیده می شود انتخاب می گردد .

یوک کابین

 

 

1-1 اصول طراحی

یوک کابین سازه ای آهنی برای نگهداری کابین است و تشکیل شده از :

1) تیرهای افقی         2) ستونهای عمودی                 3) تیر ایمنی

یوک کابین به وسیله پیچ و مهره مونتاژ و کامل می شود تا سکوی ت جائیکه بار و یا مسافران بر روی آن قرار می گیرند بوسیله جوش ، پرچ یا پیچ و مهره در روی تیر ایمنی در پائین یوک نصب شود و معمولا لاستیکهای ضربه گیر در مابین تیر ایمنی و سکو قرار می گیرند .

سیم بکسلهای تعلیق بوسیله کابل شوها و صفحه به تیرهای افقی بالای یوک نصب         می شوند و یوک به توسط کفشکها که در دوطرف و در بالا و پائین آن نصب می شوند با ریلها درگیر می شود .

یوک باید استحکام مناسبی را داشته باشد تا بتواند  در مقابل بارهای خارج از مرکزی که تمایل دارند آنرا بپیچانند و یا از شکل خارج نماید .

تیر ایمنی تیری است که سکو بر روی آن قرار می گیرد و بار و یا مسافران در روی آن قرار می گیرند زنجیر جبران و کابل فرمان (os ) به این تیر وصل می شوند .

« سینی زیر در » نیز به سکو وصل می شود که باید کاملا تراز بوده و کل لبه عرضی آستانه در راهرو را به مقدار تعریف شده و مشخص بپوشاند و باید از ورق فلزی یا موادی با استحکام مشابه ساخته شود .

شکل 1-1 نمودار بار اسمی به سطح داخلی و مفید سکو


سینی زیر در یک سطح عمودی مستقیمی دارد که بر طبق استاندارد آمریکا باید از لبه سکو تا سه اینچ بیشتر از ناحیه توقف طبقه ای ] زون طبقه [ ، که در هر حال کمتر از 21 اینچ یا 533 میلیمتر نخواهد بود ، باشد در حالیکه طبق استاندارد اروپا (En 81  ) حداقل ارتفاع 750 میلیمتر است طبقه پائینی سطح عمودی حفاظ انگشتی باید یک خم 60-75 درجه به عقب داشته باشد تصویر این لبه خمیده بر روی یک سطح افقی نباید کمتر از 50mm باشد .

دیواره های کابین به سکو وصل و معمولا از یک سری پانل ساخته می شوند . جنس دیواره ها باید یا از فلز ، یا از چوب های ضد آتش ، یا ماده مشابه ضد آتش دیگر ساخته شود . دکوراسیون داخلی عمدتا بوسیله مشتری یا آرشیتکت تصمیم گیری می شود که قاعدتا باید با دکوراسیون داخل کل ساختمان هماهنگ باشد . اگر آسانسوری باید ایزوله شود سکو بر روی لاستیک یا مواد مشابه صدا خفه کن گذاشته می شود . دیواره های کابین نیز با پاشیدن موادی که خاصیت صدا خفه کنی دارند ایزوله می شود و اتصالات صدا خفه کن نیز در نصب دیواره ها به یوک به کار گرفته می شود . ] لرزه گیر [ .

شکل 1-2 نمودار یوک معمولی

- تیر افقی بالایی   2- تیر ایمنی پائین   3- تیرهای عمودی    4- میله تقویتی   5- سکو

6- سینی زیر در

بار اسمی کابین بر اساس مساحت مفید داخل کابین است و نباید کمتر از مقادیر ذکر شده در استانداردهای می یا بین المللی باشد . در هر دو استاندارد اروپا و آمریکا حداکثر مقادیر سطح داخلی مفید کابین در ارتباط با ظرفیت اسمی است در شکل (1-1 ) یک نموداری نشان داده می شود که نشانگر مطالب فوق در مطابقت با En 81 است برای ظرفیت های اسمی بیشتر از نمودار ، 16/0 متر مربع به ازای هر 100 کیلو بار اضافه شود . حداکثر تعداد اشخاص را می توان از تقسیم ظرفیت به 75 و گرد کردن حاصل تقسیم بدست آورد .

هر چند دیواره های کابین آسانسور معمولا در جلو باز است تا درب کار گذاشته شود ساخت کابین با دو درب در جلو و عقب یا بغل ممکن است ، که در این صورت معمولا مشکلاتی را طراحی و جادهی بوجود می آورد .

یوکهای جانبی که بیشتر از همه استفاده می شوند معمولا ساختاری دارند که در دو طرف کابین قرار می گیرند و بر دو ریل کناری روبروی هم لغزش می کنند . یک شکل شماتیک این نوع یوکها در شکل 1-2 و یک تصویر از آنها در شکل 1-3 نشان داده می شود .

شکل 1-3 یوک کابین با ساختار نامتقارن

میله های تقویتی در شکل 1-2 از سکو تا به یوک امتداد دارد که هدف از تقویت سکو و نگهداری آن در موقعیت تعیین شده است . در شکل 1-3 میله های تقویتی فقط در یک سمت هستند و طول متفاوتی دارند و همینطور یوک تقارن ندارد .

وقتیکه باید کابین دارای دو در مجاور هم باشد ] 90 درجه [ از یوک گوشه ای استفاده می شود یک تصویر از این نوع یوک در شکل 1-4 نشان داده می شود که ریلهای راهنما در دو گوشه قرار می گیرند . سکو (1) مستقیما روی تیر افقی (2) بطور قطری قرار گرفته است . در گوشه های c ,a دیواره خاصی در نظر گرفته نشده است زیرا دو طرف ab و ad (یا دو طرف دیگر ) باید باز باشند تا بارگیری یا تخلیه صورت بگیرد . در بالا دوسری تیر افقی به شکل ضربدری قرار گرفته اند (4 و3) (ناودانی های e و f ) . در گوشه های c و a سکو به توسط میله ای عمودی (6) به گوشه های تیر افقی یوک بالا وصل است . تیرهای عمودی مربوط با شماره (5) مشخص است .

اگر یوک نوع « زیرین یا زیر بالابر » ] underslunge or sub-postcar frame = نوعی یوک که در زیر نیز قرقره دارد [  استفاده شود که کاملا زیر سکوی کابین قرار می گیرند ، فاصله عمودی مابین خط المرکزین کفشکهای بالا و پائین کابین نباید کمتر از 40 درصد فاصله مابین ریلهای راهنما باشد .


شکل 1-4یوک گوشه ای

 ادامه دارد....
مهدی صاحبدل کارشناس مکانیک/شرکت سهیل آسانبر سمنان

www.Liftiran.com

 

 

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |